مدیریت بازرگانی

مبدا رشته مدیریت بازرگانی commercial management را از دانشگاه  ESCP Europe در کشور فرانسه می دانند.

نام هایی چون: دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان، دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر سید رضا سید جوادین را می توان از جمله اساتید به رشته مدیریت بازرگانی نام برد.

هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

مدیریت منابع انسانی پیشرفته
تئوریهای مدیریت پیشرفته
تحلیل آماری
مدیریت استراتژیک پیشرفته
بازارشناسی و مسائل بازاریابی
مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
حسابداری مدیریت
تحقیق در عملیات پیشرفته
اقتصاد مدیریت
سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
مدیریت سرمایه گذاریها
بازارها و نهادهای مالی
حقوق بازرگانی
سمینار در مدیریت مالی
آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می سازد ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیند زیرا آنها تخصصی تر به امور مالی می پردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و مالی (بسیار مهم)
قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی و بازارهای مالی
کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و ... )
داشتن روحیه ریسک پذیری بالا
قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و نسبت های مالی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید