انجام پروژه رشته مهندسی صنایع آینده پژوهی

آینده پژوهی تلفیقی از رشته های علوم مهندسی و مدیریت می باشد.فارغ التحصیلان این رشته می توانند به تصمیم گیری در حوزه های خرد و کلان در عرصه های مربوط به علم و فناوری بپردازند.در واقع این رشته به دانشجویان قدرت تخیل و پیش بینی می دهد و منظور از کلمه آینده در گرایش آینده پژوهی مفهوم آینده نامحدود می باشد و این موضوع بدان معنا است که آینده از قبل قابل پیش بینی نمی باشد.برنامه ریزی برای برآورده نمودن و تامین نیازهایی که در حالات مختلف پیش بینی شده برای آینده مشخص می گردد بر عهده آینده پژوه است.البته ذکر این نکته ضروری است که موضوع پیش بینی تنها بخش کوچکی از فعالیت های آینده پژوه می باشد و این گرایش دارای حوزه های گسترده ای در دیگر موضوعات مهندسی می باشد.

ضرورت آینده پژوهی

امروزه تغییرات با نرخ سریع تری به وقوع می‌ پیوندند. تغییرات فناوری و متعاقبا تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روز افزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکز زدایی جوامع و نهادهای موجود که بدلیل گسترش فناوری اطلاعات شتاب بیشتری یافته‌است، تمایل روزافزون به جهانی شدن به همراه حفظ ویژگی های ملی، قومی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از “تغییرات” و ” آینده” را برای دولتها، کسب وکارها، سازمانها و مردم ایجاب می‌کند.

آینده اساسا قرین به عدم قطعیت است. با این همه آثار و رگه‌هایی از اطلاعات و واقعیات که ریشه در گذشته و حال دارند، می‌توانند رهنمون ما به آینده باشند. ادامه «تصمیم گیری صرفاچندین آینده محتمل بر اساس تجارب گذشته»، غفلت از رصد تغییرات آتی را در پی خواهد داشت و با تلخ کامی روبرو خواهد شد.
عدم قطعیت نهفته در آینده برای بعضی، توجیه کننده عدم دور اندیشی آنان است وبرای عده‌ای دیگر منبعی گرانبها از فرصت‌ها می باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته آینده پژوهی، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای مهندسی صنایع(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید